Hububat ve Bakliyat İhtisas Komisyonu

Komisyon Hakkında

KOMİSYON

Sefa TÜRKMEN

Ünvanı : Komisyon Üyesi

Ad-Soyad : Sefa TÜRKMEN

İş Yeri Adı: "."

Adres : "."

Telefon : "TELEFON NUMARASI"

Hüseyin NESLİHANOĞLU

Ünvanı : Komisyon Üyesi

Ad-Soyad : Hüseyin NESLİHANOĞLU

İş Yeri Adı: "."

Adres : "."

Telefon : "TELEFON NUMARASI"

Hüseyin KIRAÇ

Ünvanı : Komisyon Üyesi

Ad-Soyad : Hüseyin KIRAÇ

İş Yeri Adı: "."

Adres : "."

Telefon : "TELEFON NUMARASI"

KOMİSYON KARAR 2024

HUBUBAT VE BAKLİYAT İHTİSAS KOMİSYON TOPLANTISI 08/11/2023 Türkiye genelindeki tarla kiralarındaki artış, büyükşehirlerde ev kiralarında görülen fahiş zamlardan geri kalmıyor. Maliyet artışları nedeniyle yapılan zam, gıda fiyatlarını yükseltiyor Temel gıda ürünlerindeki artış gündelik yaşamı zorlaştıran unsurların başında geliyor. Bu artışı tetikleyen nedenlerden biri de tarımsal üretim maliyetlerindeki yükseliş. Mazot, gübre, tohum, işçilik, sulama gibi giderlerin sebep olduğu maliyet artışlarına tarla kiralama fiyatları eklendi. Şu anda tarla kirası 800 KĞ mısıra denk geliyor. Mısır yetiştirmenin bütün maliyeti üstüne gelecek olan birimle ancak karşılanabilir. Ukrayna, Rusya gibi asıl tahıl üretilen yerlerde böyle bir şey yok. Oralarda kiralar bunun onda biri civarında. Tarımın en büyük gideri kiradır. Ürünün maliyetinin yüzde 35’i ile 55’ine geliyor artık. Ne yazık ki; Bölge üreticimizin neredeyse % 80 ni tarla kiracısı konumunda. Azalan tarla tarımının sekteye uğramaması adına, tavsiyemiz, tarla tarımı yapan ve tarla tarımı için kiralama yapan üreticimize düşük faizli “Tarla Tarımı Kira Kredisi” finansal enstrümanlar yaratılmalı tarla kiracısına bu kredi ise ayrıca tahsis edilmelidir. Köy yerleşkesi içinde yaşamın devam ettirilmesi, köy nüfusunun arttırılması küçük aile çiftçisinin desteklerinin arttırılması ile ilgili kapsamlı bir saha araştırmasının acilen yapılması ve hayata geçirilmesi beklentimizdir. Her zaman dile gelen fakat bir türlü gerçekleştirilemeyen fiyat beklentisinin ise, ekim sezonu öncesinde belirlenmesi, ekim yapılan tarım arazisi alanı üzerinden üreticinin teşvik için desteklenmeside bir diğer beklentimizdir. Ayrıca TMO müdahale alımları için açıklanan fiyatlara ek ödeme desteği mutlaka getirilmelidir.

HUBUBAT VE BAKLİYAT

İHTİSAS KOMİSYONU TOPLANTISI

18/01/2024

17/01/2024 tarihli ve 67 sayılı Yönetim Kurulu oturumunda alınan karar kapsamında toplanan Hububat ve Bakliyat İhtisas Komisyonu Borsa Üyesi ..........................Sanayi Ve Ticaret Limited Şirketi’nin “ Fire Tespit” konulu 10/01/2024 tarihli dilekçesi ve ekindeki 7 adet numune de oluşabilecek fire tespiti için 18/01/2024 tarihinde saat 13:00 de Tarsus Ticaret Borsasında toplandı.

Tarsus Ticaret Borsası Yönetim Kurulu'nun 17 /01/2024 tarihli ve 67 sayılı oturumunda -12 sayılı gündeminde 10/01/2024 - 17 sayıda kayıtlı " Buğday Fire Tespiti " konulu yazınız görüşülerek Hububat ve Bakliyat İhtisas Komisyonuna havale edilmiş olup, bu konuda Komisyon aşağıdaki kararı almıştır.

Hububat ve Bakliyat İhtisas Komisyonu Kararı,

KARAR;

"Tarsus Ticaret Borsası Meclisinin 25/11/2009 tarihli ve 12sayılı toplantısı ile -67/4 kararında;

Borsalar Muamelat Yönetmeliği “Fire, Zayiat ve Randıman Oranları, Örf, Adet ve Teamüller ve Uyulması Zorunlu Mesleki Kararlar “ bölüm başlığının 37. maddesine istinaden Buğday fire ve zayiat Oranları hakkında “Depolamada ve muhafazada % 1 fire verir(en fazla 6 ay depolama ve muhafaza edilir.), nakliye esnasında % 0,5 – 1 fire veya zayiat ile kantarda % 0,5 fire verir. Buğday en çok % 2 – 2,5 fire verir” kararı açıktır.

İlgili karar

"Buğday ürünü için Lisanslı Depoculuk sisteminde olduğu gibi çelik silolara alınarak depolanan ürünün alım rutubeti %14 -14,5 arasında olduğu çelik silo işletmesi olan üyelerimiz ile lisanslı depoculuk işletmesi olanlarda buğdayın tüccarlar veya sanayicilerce satın alınmasında Rutubet oranı % 14- 14,5 olarak baz alınır.

Lisanslı depoculuk işletmeleri dışında çelik silolarına buğday alan tüccarlar veya sanayiciler Ürünün temizlenmiş, elenmiş, toprak vs. kirlerden arındırılmış hali ile depolanması veya muhafaza edilmesinde dahi en fazla 6 ay depolama ve muhafaza kriterlerine uygun fire kesilerek alınması temaüldendir.

Ürünün baz rutubet oranından daha rutubetli olarak tüccarlar veya sanayicilerce satın alınması halinde ise, her rutubet için ağırlığından % 1 fire kesildiği bilinmektedir.

Buğdayın depoda bekleme süresi ile ilgili olarak ise; en uygun depo şartlarında muhafazası veya depolanmasının da 6 ay olarak düşünülmesi gerekmektedir.

Şöyleki;

Sıcak mevsim 3,8 ay uzunluğundadır ve 9 Haziran tarihinde başlayıp 1 Ekim tarihine kadar sürer, günlük ortalama yüksek sıcaklık 30°C üzerindedir. Yine bu aylarda hava nemi % 80 lerin üstünde olup çelik silolarda depolanan ürünlerin havalandırılması ve ilaçlanması şarttır.

Ancak , buğdayın bölge olarak muhafaza edildiği depoda yine nem kaybından mütevellit ağırlık kaybedeceği, haşere vurgunundan dolayı kalite ve ağırlık kaybedeceği ve yabancı inorganik madde miktarı artacağından fire vereceği makuldür.

Kuru,serin ve bağıl nemi azaltılmış depo ısısının 16-18 º C’ den az olduğu ortamda aktarılması, karıştırılması, ilaçlanması ile en fazla bir 6 ay daha depolanabileceği ile bu şartları taşımadan 7 adet depo da 36 ay boyunca bekletilen buğdayların numuneleri tarafımız dan da isimlendirilmiş incelenmiş ve bu ürünlerde bekleme süresi, numunelerdeki haşere zararı da düşünüldüğünde gerçekleşmesi muhtemel olabilecek fire miktarının % 4 olacağı kanaatine varılmıştır.

İlgili firmaya bildirilmesine oybirliği ile karar verildi.

KOMİSYON KARAR

Pandemi sonrası önemi bir kez daha anlaşılan Tarımsal ve Hayvansal Üretimin, artırılarak desteklenmesine yönelik olarak alınması gereken acil önlemlerin başında, Tarımsal ve Hayvansal Üreticilere uygun limitlerde ve düşük faizli finansmana erişim kolaylığı sağlanması olduğu malumunuzdur.

01.01.2020 tarihinden 31.12.2023 tarihine kadar uygulanmak üzere Resmi gazetede yayınlanan Kararname sonrası, geçerli kredi üst limitleri ; bu gün itibariyle yaşanan maliyet artışları nedeniyle yatırımların verimli bir şekilde yapılabilmesi için yetersiz kalmıştır.

Tarımsal ve Hayvansal üretimin sürdürülebilir olabilmesi için hali hazırdaki üretim potansiyelinin en üst seviyelere çıkarılması Milli Ekonomimiz açısından büyük önem arz etmekte olup;

Mevcut durumda Ziraat Bankası tarafından konularına göre kullandırılan bazı kredi üst limitleri aşağıdaki gibidir.

KONTROLLÜ ÖRTÜ ALTI TARIMI 50.000.-

STRATEJİK BİTKİSEL ÜRETİM 20.000.-

LİSANSLI DEPOCULUK YATIRIMLARI 75.000.000-

TRAKTÖR 1.000.000.-

SÜTÇÜ VE KOMBİNE SIĞIR YETİŞTİRİCİLİĞİ 40.000.000.-

DAMIZLIK DÜVE YETİŞTİRİCİLİĞİ 20.000.000.-

KÜÇÜKBAŞ HAYVANCILIK 25.000.000.-

KANATLI SEKTÖRÜ 7.500.000.-

Kredi Üst Limitlerinin son güncellenmesinden bu yana ÜFE artış oranları dikkate alınarak;

Yatırım ve İşletme Kredisi Üst Limitlerinin günümüzün ekonomik koşullarına uyarlanması için ilgili Bakanlıklar nezdinde girişimde bulunulması hususunda yardımlarınızı,

Saygılarımız ile arz ederiz. 05 TEMMUZ 2023 ÇARŞAMBA YK 12 TEMMUZ 2023 tarih ve 40 sayılı oturum

KOMİSYON KARAR 2024

HUBUBAT VE BAKLİYAT

İHTİSAS KOMİSYON TOPLANTISI

18/09/2024

Buğday hasat sonrasında tablonun olumluya döneceğini bekliyorduk. Arkasına mısır hasadı başladı sonuç aynı Üretim maliyetlerinde artışlar yeni sezona başlamadan artmaya devam ediyor.Üreticilerimizi memnun edecek fiyatlar yok.

Ülkelerin kendi üreticilerini koruması ve gözetmesi gerekiyor. Türkiye, tabi olduğu AB politikalarından bağımsız olarak alternatif politikalar geliştirmelidir.

Üretim sistemlerinin düzenlenmesi sürdürülebilir gelecek için büyük önem arz ediyor. Üreticilerimizi daha az su isteyen ve gübre istemeyen ürünlere ve türlere yöneltmemiz gerekiyor. İklim koşullarına uygun ve verimi yüksek ürünler ekilmeli, maliyetler destenlenmelidir.

Ülkemizde hububat tarımı yüzde 80 kıraç alanlara yapılıyor. Kıraç alanlarda organik maddenin arttırılmasına yönelik çalışmalar yapılmalıdır. Ayrıca nadasa bırakılan toprakların sulanması buğday üretimimizi büyük oranda artıracaktır.

Toprakta toplulaştırma çalışmalarını ve tohum ıslahını hızlıca gerçekleştirmeliyiz. Bununla beraber köye dönüşü sağlayacak tedbirler alınmalıdır. Küçük tarım arazilerinde de katma değeri yüksek ürünlere yönelmeliyiz.

Son çıkan tarımsal destekler iyi gibi ( 29 /09/2024 RG) görünüyor. Katsayılı bir sistem.Tabi 244 TL katsayısı pul olmazsa.

Havza modeli destekleme ve münavebeli ekim çok önemli ancak destek primlerinin de açıklanmasını birlikte bekliyorduk.

Bu kapsamda ;

Tarım sektörünü diğer sektörlerden ayıran temel dinamiklere baktığımızda;

  • Üretim, süreci uzun zaman alan bir iktisadi faaliyettir (nakit dönüşü uzun vadelidir)
  • Üretimde risk ve belirsizlik vardır (iklim, hastalıklar, gelir garanti riski vardır.)
  • Ürünlerin arzı kısa dönemli, talebi ise uzun dönemlidir (arzı öteleme zorunluluğu vardır.)
  • İstediğinizi üretip satmak yerine pazar için üretim yapılmalıdır (pazara entegre olmak zorunluluğu ve

pazar garantisi gereklidir.)

  • Talep esnekliği zayıftır (Bol olanı fiyat indirerek tükettiremezsiniz. Stok taşımak zorunda kalabilirsiniz.)
  • Faaliyet alanı kırsaldır (Kırsal imkanlar sınırlıdır, yaşam alanının geliştirilmesi zorunluluğu vardır.)

Bu nitelikteki iktisadi işletmenin; planlamaya, bilgi ve sermayenin toprak ile buluşmasına, avans ve

krediye, örgütlenmeye, depolamaya, sözleşmeli üretime, pazar entegrasyonuna, tarımsal faaliyetin aile işletme yöntemiyle yoğunlaşmasına, verimlilik ve teknoloji odaklı üretime ihtiyaç vardır.

Tarımda lider olan ülkelerde;

  • Tarım bir aile işletme faaliyeti olarak yapılmaktadır. (ABD’ de tarımsal işletmelerin %98’i aile işletmesi iken, AB’de tarım sektöründe çalışan işgücünün %84’ü aile üyelerinden oluşmaktadır.)
  • Üreticiler son derece örgütlüdür. (AB’de üretici örgütlerinin hububatta pazar payı %47, yine AB’de üretici birliklerinin tüketici hallerinde satış oranı %50, ABD badem ticaretinin %80’ini üretici birliği yapmaktadır)
  • Sözleşmeli üretim yaygındır. (ABD’de üretimin yaklaşık %40’ı, AB’de dana eti, tavuk eti, yumurtada %50 sözleşmeli üretim mevcuttur)
  • Bilgi ve finansmana erişim imkanı kolaydır. Tarım sektörünün temel iktisadi dinamikleri yanında; ülkemiz tarımının kırsal odaklı çok sayıda aile işletmelerinden oluştuğu, son derece parçalı, dağınık ve ölçekten uzak bir üretim yapısı bulunduğu gerçeğinden hareketle tarımsal politikalar üretilmelidir.

Uygulanacak tarım politika ve projelerinde 4 temel alanda iyileştirme sağlamalıdır:

1-Çiftçilerin bilgi ve finansmana erişiminde kolaylık,

2-Altyapıda iyileşme, verimlilik artışı,

3-Ölçekte büyüme, ekilmeyen arazileri üretime kazandırma, maliyetlerde düşüş,

4-Pazara erişim imkanı,

Bu çerçevede tahıl arz güvenliğinin sağlanması ve üretimde sürdürülebilirlik için ekilmeyen ve/veya parçalılık, dağınıklık ve ölçekten uzaklık gibi sebeplerle verimli yönetilemeyen toprakların üretime kazandırılması gerekmektedir. Sulu tarım yapılan bölgelerde alternatif ürünlerin karlılık ve yıllık piyasa gelişmelerine göre ürünler arası kayış olacaktır. Kaldı ki tarım topraklarının münavebe ile kullanımı da toprakların beslenmesi açısından önemlidir.