Canlı Hayvan ve Hayvansal Ürünler İhtisas Komisyonu

Komisyon Hakkında

KOMİSYON

Nail UÇAK

Ünvanı : Komisyon Üyesi

Ad-Soyad : Nail UÇAK

İş Yeri Adı: "."

Adres : "."

Telefon : "TELEFON NUMARASI"

Ziya DEMİR

Ünvanı : Komisyon Üyesi

Ad-Soyad : Ziya DEMİR

İş Yeri Adı: "."

Adres : "."

Telefon : "TELEFON NUMARASI"

Tevfik ŞEKER

Ünvanı : Komisyon Üyesi

Ad-Soyad : Tevfik ŞEKER

İş Yeri Adı: "."

Adres : "."

Telefon : "TELEFON NUMARASI"

KOMİSYON KARAR

Pandemi sonrası önemi bir kez daha anlaşılan Tarımsal ve Hayvansal Üretimin, artırılarak desteklenmesine yönelik olarak alınması gereken acil önlemlerin başında, Tarımsal ve Hayvansal Üreticilere uygun limitlerde ve düşük faizli finansmana erişim kolaylığı sağlanması olduğu malumunuzdur.

01.01.2020 tarihinden 31.12.2023 tarihine kadar uygulanmak üzere Resmi gazetede yayınlanan Kararname sonrası, geçerli kredi üst limitleri ; bu gün itibariyle yaşanan maliyet artışları nedeniyle yatırımların verimli bir şekilde yapılabilmesi için yetersiz kalmıştır.

Tarımsal ve Hayvansal üretimin sürdürülebilir olabilmesi için hali hazırdaki üretim potansiyelinin en üst seviyelere çıkarılması Milli Ekonomimiz açısından büyük önem arz etmekte olup;

Mevcut durumda Ziraat Bankası tarafından konularına göre kullandırılan bazı kredi üst limitleri aşağıdaki gibidir.

KONTROLLÜ ÖRTÜ ALTI TARIMI 50.000.-

STRATEJİK BİTKİSEL ÜRETİM 20.000.-

LİSANSLI DEPOCULUK YATIRIMLARI 75.000.000-

TRAKTÖR 1.000.000.-

SÜTÇÜ VE KOMBİNE SIĞIR YETİŞTİRİCİLİĞİ 40.000.000.-

DAMIZLIK DÜVE YETİŞTİRİCİLİĞİ 20.000.000.-

KÜÇÜKBAŞ HAYVANCILIK 25.000.000.-

KANATLI SEKTÖRÜ 7.500.000.-

Kredi Üst Limitlerinin son güncellenmesinden bu yana ÜFE artış oranları dikkate alınarak;

Yatırım ve İşletme Kredisi Üst Limitlerinin günümüzün ekonomik koşullarına uyarlanması için ilgili Bakanlıklar nezdinde girişimde bulunulması hususunda yardımlarınızı,

Saygılarımız ile arz ederiz. 05 TEMMUZ 2023 ÇARŞAMBA YK 12 TEMMUZ 2023 tarih ve 40 sayılı oturum

CANLI HAYVAN VE HAYVASAL ÜRÜNLER
İHTİSAS KOMİSYON TOPLANTISI
08/11/2023

Yaklaşık 11 yıl önce, 12 Kasım 2012’de Büyükşehir Yasası’nı değiştirerek 30 ilde 16 bin 220 köyü mahalleye dönüştürdü. Türkiye’deki 34 bin 434 olan köy sayısı neredeyse yarı yarıya azalarak 18 bin 214 köye düştü.
Büyükşehir Yasası’nda yapılan değişiklikle, köylerin mahalleye dönüştürülmesi tarım ve hayvancılık faaliyetlerine zarar verince, uygulamadan sessiz sedasız geri dönüşün yolu 7254 Sayılı Torba Yasa'daki köy statüsüne ilişkin düzenleme ile 16 Ekim 2020 tarihli Resmi Gazete'de yayımlandı.

Söz konusu düzenlemeye göre, büyükşehirlere bağlı mahallelere dönüştürülen köy ve belde yerleşimleri, başvuruda bulunmak şartıyla “kırsal mahalle” statüsüne geçebilir dendi.

Ancak, Statü değişikliğine ilişkin başvurular, ilgili ilçe belediye meclisinin teklifi üzerine büyükşehir belediye meclisinin onayı ile karara bağlanabiliyor.
Tarsus için; Şu anda 72 kırsal mahallemiz olduğu söyleniyor bu mahalleler hangileri?
Köyler mahalleye dönüşünce Büyükşehir Yasası ve kuralları uygulandığı için köylülerin ihtiyaç duydukları ahır ve benzeri yapıları yapmaları zorlaştı. Bürokrasi arttı. Hayvancılık yapanlar, evinde Baş hayvan besleyen, süt üretenler “koku yapıyor” diye şikâyet edilerek bulundukları yerlerden uzaklaştırılmaya zorlandı. Hayvanlarını sattılar. Varlığı sorgulanan hayvanlar ile et ve süt üretim tahminine dayalı istatistiğimiz oluştu. Tarımsal üretim, özellikle hayvancılık yapanlar için her geçen gün daha zor hale geldi.
Diğer bir sorunda ; ruhsatlı hayvancılık işletmelerinin hemen yakınlarına yapılan evsel konutlara verilen imar ve ruhsat izinleri.
Köy yerleşik alan sınırlarının dışında hayvancılık işletmeciliği yapılan ruhsatlı işletmelerin yakın mesafelerine yapılan yaşamsal alanlar belediyeler tarafından oturma izni, imar ve ruhsatlandırmaları hayvan işletmelerinin yasal koşullarda inşa ettiği işletmelerini yasal olmayan duruma düşürmektedir.
Canlı hayvan fiyatlarındaki istikrarsızlığı da süt fiyatlarına yapılan istikrarsız fiyat müdahalelerinin yarattığı kanaatindeyiz. Ayrıca canlı hayvan ithalatında gümrük girişinde yapılan sağlık taramasının yeterli olmadığını, farklı hastalıkların da yayılması korkusu nedeniyle, ithali yapılan canlı hayvanların % yüzünün sağlık belgeli olarak yerinde tespiti sonunda ülkemize getirilmesi tavsiyemizdir.
Diğer bir konuda, özellikle besilik hayvan ithalatında uygulanan %3 örnekleme kuralı ile ülkeye gelen hayvanlar, ithalatın hemen sonrasında küçük çaplı işletmelere dağıtılmakta, tekrar %3 örnekleme yöntemi ile yapılan taramada hastalık çıkması durumunda işletmeye karantina, zorunlu kesim gibi müeyyideler uygulanmakta, ithalatta hiçbir etkisi olmayan yetiştiriciler, işletmeler böyle durumlarda çok ciddi mağduriyet yaşamaları kaçınılmaz olmaktadır. Bu durumda yapılması gereken, ithali yapılan canlı hayvanların % yüzünün sağlık belgeli olarak yerinde tespiti sonunda ülkemize getirilmesi ve ilk örnekleme yönteminin daha fazla kontrol şartları ve ile birlikte seçili yüzde oran sayısının arttırılmasıdır.